L

fredag 18 december 2015

Benfica & Juleklapp nr 18

En del år har det tagit lite tid innan jag hittat  denna kruka och i år visade sig att den dessvärre fått en spricka, men än håller den, min fina Julekruka i rött glas. Som vanligt har jag satt en Amaryllis av sorten ”Benfica” och nu blommar den, lagom till i morgon. Mkt bra!


Den är som sammet och djupt röd utan tillstymmelse till vitt ens längst in. Jag vet att det finns ännu mörkare, men de är bäst att köpa i snitt, då lökarna har en tendens att vara lite klena. ”Benfica” är robust, kraftig och pålitlig, det kommer alltid minst 2 st stänglar.
Bilderna är tagna med mobilen och därmed inte särskilt bra men det framgår förhoppningsvis hur fin den är. Stängel nr 2 slår nog ut lagom till Juleafton och stängel nr 3 anas precis vid basen.



De första vita Hyacinterna är utblommade och ersatta med nya. I trapphuset har jag dessutom en riktigt maffig Julstjärna, som Ma och Pa inte längre hade plats för. Den verkar vilja skjuta nya skott, så vi får väl se hur länge jag klarar den. Ett år hade jag en som följde med ut i Paradiset och sen hem igen på hösten innan jag glömde bort att vattna den ett par dagar och till slut fick slänga den. 



Dagens mjuka paket innehöll: de tjusigaste, glittrigaste hotpants jag någonsin sett. 



Idag bakar jag lite och dukar inför morgondagen. Sjukt pepp!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar