L

tisdag 22 december 2015

Fågelresa? & Juleklapp nr 22

Det första jag tänkte när jag sålde Paradiset, var att jag nu kunde resa mer igen.

Och när julen är över, väntar ett par tråkiga månader innan sommaren kommer, så för ett tag sedan började jag kolla lite på vart jag skulle kunna tänkas åka och ja…det blir Thailand. Jag har sett ganska mycket av Thailand. Första gången t ex, kuskade jag runt nästan 2 månader och andra gången näsan en månad. Och det finns ju massvis med länder/ resmål att utforska, så jag hade väl inte tänkt åka dit mer, men nu känner jag lite såhär... 


Och. Jag måste tydligen fota fåglar hela tiden och vill man kombinera ihop det med sol och bad och utan att spendera en förmögenhet på en organiserad fågelskådarresa, verkar efter gedigna efterforskningar, Krabi/ Ao Nang  vara ett bra ställe för just det med Mangroveträsk, nationalparker och flera öar lättillgängliga. Dessutom:
1. Jag har inte varit just i Krabiprovinsen.
2. Det är faktiskt 12 år sedan jag var i Thailand senast.
3. Jag är inte ”hårdskådare”- skulle jag se en fågel som inte finns hemma blir jag jätteglad oavsett om den är lika vanlig där som en Sparv är i Sverige.

Mr T och väninna M uttryckte båda en önskan om att hänga på, så vi åker tillsammans. 3 personer- hur ska det gå? Jag tänker det ska gå bra och ser det faktiskt som en fördel, eftersom vi ska vara borta 15 dagar.

Vill någon dra iväg på egen hand (kan mkt väl bli jag, haha) lämnas ingen ensam.


Väninna M är inte särskilt fågelintresserad, men vill följa med på någon tur ändå, då hon inte är den som ligger hela dagarna på stranden. Jag själv då..ja, jag vet inte alls hur jag kommer reagera när vi är framme. Kanske blir jag så glad för sol och värme att jag skiter i fåglarna helt och hållet, men det känns osannolikt.

Särskilt som vi ska bo här de 3 sista nätterna. Det ser ju  helt ok ut och är  mycket noga valt p g a stor trädgård= rikt fågelliv. Det är inte omöjligt att se över 30-40 olika arter bara i trädgården. Jag har läst en del reserapporter riktiga fågelskådare skrivit om just detta stället.



 Väninna M´s fd kollega m familj, bor på Lanta ett år, så dem ska vi hälsa på en dag och övernatta. Sen åker vi till till Lipe. Det är en mkt liten ö utan bilar.
  

Man ska kunna gå runt den på drygt en timme och här finns 6 stränder att välja på. Vid den finaste lägger dock alla båtar till och det verkar lite stökigt att bo där, så vi ska på på andra sidan ön, förmodligen i en sådan här bungalow.


Jag var på väg till Lipe då för 12 år sedan och om jag minns rätt, fanns det bara ett par enkla boende där då. Nu, mycket fler, men den verkar ändå lugn och relativt oexploaterad. Här stannar vi i 5 nätter.


 De första  nätterna ska vi också bo i Ao Nang och då ska vi bor här. Det ser ju fint ut på bilderna. Vår lilla villa är 63kvm…större än Buren alltså.
 


 Överhuvudtaget är boendena inte alls som när jag reste själv och oftast bara hade en liten hydda med en säng, en stol, en lampa och i bästa fall en fläkt… Sen tror jag iof att det ser bättre ut på bilderna än vad det kommer visa sig vara, det är inga lyxställen jag bokat.


Hur det nu än blir, är vi mer eller mindre självgående alla tre, så det ska nog bli bra.
I Mars bär det iväg och det ska bli så ofattbart skönt och roligt!

Paket numero 22  innehöll  de sötaste tomtebloss jag någonsin sett!


Nu är jag ledig i 5 hela dagar, hur skönt?


2 kommentarer:

  1. Vad spännande med ett hotell där man kan se många fåglar.
    Ska försöka mig på lite fågelfotning i Huay Yang.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det hade varit roligt att se, ha det nu så skönt, brorsan & Co njuter i fulla drag. GOD JUL Titti, Kram

      Radera