L

onsdag 2 december 2015

Lunchpromenad & Juleklapp nr 2

 Gorm har ju ställt till det lite bl a här i Skåneland. Annat var det för ett par veckor sedan då vi,  en hel dag faktiskt, hade strålande solsken och exakt ingen vind. Det var måndagen efter första snön och en hel dag låg den kvar. Lite i alla fall.
Detta hade jag koll på, eftersom jag är besatt av att kolla väderprognoser, så kameran åkte med mig på jobbet och jag gick ut en sväng på lunchen. 


En bit från jobb, ligger en Duvkoloni, där jag hoppats se lite småfåglar och kanske t o m en Domherre, men det var så isigt att det inte gick att gå in där ens. Dessutom håller en Ormvråk till här i krokarna, i hopp om något överkört byte på motorvägen, men den lyste också med sin frånvaro.
En bit bortom kolonin blev jag istället belönad med två styck Tornfalkar. Den ljusa är troligen en ung hona och den mörka en vuxen hane. 




Rovfåglar är trixiga eftersom de är så otroligt skygga och man sällan får dem på någorlunda fotoavstånd. Bilderna är beskurna, men så nära som jag kom de här två har jag bara varit en gång, då när jag såg en Fjällvråk i Foteviken. Mkt Bra lunchpromenad alltså! 




Paket nr 2 öppnades i morse till kaffet och det är ju märkligt att det var ett sittunderlägg i en vacker Himmelsblå färg. Jag har nämligen många gånger tänkt att det vore väldigt bra att ha vid åtminstone två tillfällen. När det är himmamatch och när jag är ute länge på foto/fågeltur, så mkt nöjd med det!



Ikväll packar jag för några dagar hos moster. Jag åker direkt efter jobbet i morgon och det ska bli så roligt att ses och uppleva Kalmar i juleskrud. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar