L

lördag 19 december 2015

Sommarminnen & Juleklapp nr 19

Hipp, Hipp HURRAAAA!!! Idag fyller världens bästa Fiona år.  Liiite trist att fylla år mitt i julestöket, så liksom förra året, firades detta i somras istället. Då fick hon infinna sig på Metropolens Centralstation vid 13- tiden och sen visste hon inte så mycket mer..Vi låste in väskorna och gick sen ut därifrån igen. 


Det var en varm fin dag, men ganska blåsigt. Första stoppet var havet med skumpa, sushi jag hämtat på vägen, samt  ett ganska värdelöst korsord jag gjort till henne för att hon skulle få ledtrådar till nästa anhalt. 



Som var Malmö Live. Det var då relativt nyöppnat. Jag hade bokat våning 23, utan att tänka på att hon är liiite höjdrädd, men det gick bra och rummet bjöd på fantastisk utsikt!  


Ja, hon hade i alla fall en massa gissningar, men faktiskt inte på just dit vi skulle. 




Efter inchekning, gick vi ned till Börshuset och drack en drink tillsammans med en massa andra sommarfirare. Sen gick vi tillbaka till hotellet och korkade upp lite mer skumpa!


Till middagen hade jag bokat på Marcus Samuelssons krog Kitchen and Table, som ligger på 25:e våningen. Meningen var att vi skulle dela en tapasplanka till förrätt och sen lammsadel till huvudrätt, men det blev strul där med förrätten, så vi fick istället valfri efterrätt.


Till huvdrätt alltså: Lammsadel, oliver, kronärtskocka, rosmarin, sardellsmör & himmagjorda pommes.  Mkt tjusigt upplagt på en tjock träplanka och på ett sätt så vi kunde ta från varsitt håll.  Det var alldeles ljuvligt gott.


Desserten gick inte heller av för hackor. Allt på menyn  lät gott, så servitrisen fick bestämma åt oss, vilket innebar att vi fick in Yuzuglass, fudge, karameliserad mjölk, yuzugelé, maltsmulor, nötter. Yuzu är en körsbärsstor Citrusfrukt som är vanlig i t ex Thailand. Det var fantastiskt gott!


Frukosten dagen därpå då. Den serveras i Social Eatery- restaurangen och jag tror faktiskt inte jag fått en bättre frulle någonstans i Sverige. Inget att klaga på där heller alltså.  Såklart mer än pannkakor med Nutella, men visar det viktigaste!

Sen åkte vi ”Rundan”. Det var Fionas utmärkta förslag och jag har inte åkt den sen jag gick i skolan. Vi fick sitta allra längst fram och guiden var en ung alldeles fantastiskt rolig kille som visserligen presenterade en massa fakta och årtal, men med sin helt egna twist.



En härlig minisemster i Metropolen helt enkelt och det är inte utan att jag längtar efter det klimatet igen.


I paket nr 19 fanns f ö en ögonsksugga jag faktiskt provade direkt idag. Mkt Bra!



När detta publiceras, är julemyset igång för fullt i Buren, Go´Kväll

1 kommentar:

  1. GRATTIS till Fiona.
    Trevligt hade ni i somras.
    Kram Titti

    SvaraRadera